מדוע בחרה מרגלית-ידור צרפתי בנכד ליאם דווקא?
מסבירה מחברת הספר: 'ליאם בשבילי הוא נכד מיוחד, ודרך הספר החדש שלי רציתי לדבר עליו ולהעביר את הקול שלו, כך שיתאים לכל הילדים בני גילו וידבר אליהם. לקחתי את התמונה שלו וביקשתי מהמאיירת אורית רייזמן שתתאים כמה שיותר את הדמות שלו באיורים שבספר לתמונתו.
ליאם פיקח ואוהב לעשות דברים בעצמו, אבל צריך ללמוד לדעת שאינו יכול לעשות כל מה שהוא רוצה ושחשוב מאוד לשמור על הביטחון, הבטיחות והבריאות שלו. היה צורך שיהיה ספר כזה שיסביר מדוע בגיל הזה מרגיש הילד צורך להכניס לפה כל דבר. הספר מתאים לכל הילדים והפעוטות, והוא מלמד כיצד להציב גבולות לילדים בפעולות שהילד עושה באופן אוטומטי. בגיל הזה הוא לא מבין מה מותר ומה אסור לעשות לו, וחשוב מאוד לחנך אותו לגדול סקרן אבל במקביל לשמור על בטיחותו וגם להכין את הבית עבורו'.
מרגלית ידור-צרפתי, נשואה לאבי צרפתי וסבתא לנכדים ולנכדות, מתארת בספרה 'לִיאָם - חוֹקֵר קָטָן'" מצבים שונים דרך עיניו של ליאם נכדה שמתנסה בהם, וכן את תגובותיה ותגובות משפחתה לגבי מצבים אלו. היא פעלה במערכת החינוך במשך 26 שנים, ומתוכן שימשה כגננת לגיל הרך במשך 15 שנים. במהלך שנים אלו צברה ניסיון רב בהתנהלותה מול הילדים וההורים.
כחלק מהעשייה החינוכית בגן הילדים לימדה בהתאם לתוכנית משרד החינוך השנתית את נושא הספר על כל היבטיו הספרותיים, בשילוב מרבית הז'אנרים הקיימים.מרגלית, תושבת אשדוד, למדה במשך שנים ספרות ילדים ונושאים נוספים במסגרת השתלמויות לגננות שעברה במכללת 'אחווה'.
'דרך ספרים אפשר ללמד נושאים חשובים כמו למשל על החשיבות של שמירה על הגוף. אמנם הספר נכתב על ילד בגיל שלוש, אבל הוא מתאים בהחלט לילדים בגילים גדולים יותר כמו 5-4 שבהם הילד חייב ללמוד לא להכניס דברים לפה. הספר גורם להורים לשים לב יותר לבטיחות של הילד כדי שחס וחלילה לא יגיע לבית החולים בגלל דברים שיכניס לפיו. הקראתי את הספר לילדים במעון של ליאם, והוא אמר לכולם בגאווה: 'זה הספר שלי, של ליאם'"
.'לִיאָם - חוֹקֵר קָטָן' עוסק בתחומים המשמעותיים ביותר בהתפתחות הילדים בגיל הרך (אפס עד שש): התחום המוטורי, הרגשי, הקוגניטיבי והחברתי. באמצעות סיפור חווייתי, המסופר דרך נקודת המבט של ליאם, ותגובותיהם של מרגלית, סבתו ושל שאר בני המשפחה, מתוארות סיטואציות שונות, הנוגעות לתחומים אלו.
בפתח הדבר בספרה מבהירה מרגלית ידור-צרפתי: 'השנים הראשונות בהתפתחות הילדים הן בעלות משמעות והשפעה קריטית על עיצוב אישיותם ועל גיבושה בהמשך חייהם. התפתחות הילדים מאופיינת בהתקדמות ובשינויים מהותיים בכל התחומים, ביניהם התחום המוטורי, הרגשי, החברתי, הקוגניטיבי והשפתי. התקדמות זו מבוססת על הבשלה ביולוגית, התנסויות ולמידה, שהסביבה מזמנת עבור הפעוטות. בהתנסויות השונות המכוונות והאקראיות, שחווים הילדים, הם רוכשים ידע על העולם, ובסקרנותם הטבעית הם מתרגלים פתרון לבעיות שונות, וכך מתפתחת יכולתם בכל התחומים שנזכרו לעיל.
בתחום החברתי כל ילד וילדה יוצרים בהזדמנויות שונות אינטראקציה חברתית, וכך הם למדים ומפנימים כישורי חיים, נורמות התנהגותיות וכללים חברתיים מקובלים. עם הזמן גוברות האמפתיה ומודעות הילדים לנקודת המבט של האחר, תוך דחיית סיפוקים, התמודדות עם תסכולים ועמידה באתגרים. בתחום הרגשי תוך כדי התמודדות עם ניסוי וטעייה, הילדים מגבשים ביטחון ודימוי עצמי, תחושת מסוגלות ויכולת ללמוד לפתור קונפליקטים. בתחום המוטורי - תוך כדי חוויותיהם במשחקים על כל צורותיהם הילדים מתנסים בתנועתיות שמבססת את ביטחונם ומגבירה אצלם את תחושת שליטתם במרחב, וכן את הכרת גופם.
בתחום הקוגניטיבי הסביבה מזמנת קידום של תהליכי חקר ולמידה. תוך כדי ניסוי וטעייה הילדים מרחיבים את ידע עולמם הן באמצעות פעילויות מכוונות והן על ידי פעילויות מזדמנות. בתחום השפתי -האינטראקציות החברתיות וההתנסויות בתקשורת המילולית מרחיבות את יכולתם של הילדים לנהל שיח וללמוד את כלליו, בעיקר באמצעות החשיפה לספרות ילדים ולחומרים אורייניים, שמעשירים אצל הילדים את אוצר המילים והמושגים שלהם'
איורים ועימוד: אורית רייזמן
ליווי כתיבה: סמדר שרת
הפקה: יהורם גלילי
עריכה ספרותית ולשונית: דרורית חן
עריכה לשונית: חדווה גז כהן
הדפסה: דפוס פרינטיב, ירושלים
הספר מכיל 24 עמודים
נמכר בכריכה קשה - 66 ש'ח
'גלילי הוצאה לאור'