מסמך מדיניות חדש לתמ'א 38 אושר אתמול בערב ע'י מליאת הועדה המקומית לתכנון ובנייה בחיפה. צילום: ראובן כהן דוברות עיריית חיפה

ראש העיר חיפה ד'ר עינת קליש רותם: 'מסמך המדיניות יעודד התחדשות עירונית נכונה יותר, תוך חיזוק רחובות ראשיים עם שימושים מעורבים, תחבורה ציבורית וחיי רחוב, לעומת שמירה על הרחובות בתוך השכונות יותר שקטים וירוקים.

פורסם ב: 08/07/2020 09:03

ועדה מקומית לתכנון ובנייה בחיפה. צילום: ראובן כהן דוברות עיריית חיפה
המסמך מייצר ודאות תכנונית ומסתמך על בחינה מדויקת של התשתיות הקיימות בכל אזור. המדיניות מספקת איזון בין הצורך לחזק מבנים נגד רעידות אדמה לצורך לחדש את העיר ורחובותיה, לשמור על ערכי הנוף, הטבע והמורשת הבנויה של העיר'.

המסמך אושר הערב (יום שלישי) בתום תהליך תיכנוני ארוך, במסגרתו הוצגה מתכונתו הראשונה בפני מליאת הועדה המקומית לתכנון ובניה כבר בספטמבר 2019 ולאחר מכן בפני כלל הציבור באתר האינטרנט 'תובנות חיפה' שאיפשר שיתוף ציבור שקוף ופתוח לכל. בעקבות העלאת המסמך לאתר הוגשו עשרות הערות והשגות מקשת רחבה של תושבים ובכלל זה אנשים פרטיים, אנשי מקצוע ונציגי שכונות.

לבקשת יו'ר הועדה המקומית מ'מ וסגן ראש העיר חיפה נחשון צוק, בחינת המדיניות על פי הערות הציבור הועברה לחוקרת חיצונית, אדריכלית איריס לוין, כפי שנהוג בוועדות ארציות ומחוזיות בארץ. אדריכלית לוין בחנה את הערות הציבור ונתנה חוות דעת למסמך עצמו.

המסמך הותאם לתיקונים שנעשו בתמ'א מאז אישור מסמך המדיניות הקודם בשנת 2016 ואשר שינו את אופן חישוב סל הזכויות והרחיבו את סמכויות הוועדה המקומית בנושא. בתוך כך, הותאם המסמך לכוונות התכנון של תכנית המתאר הכוללנית של חיפה ח"פ 2000, לתקן החניה הארצי ולמדיניות הבנייה הירוקה.

על בסיס כל אלה גובש המסמך המבחין בין אזורי העיר השונים, השכונות והרחובות, כאשר היקף התמריצים בכל אזור נקבע בהתאם למגבלת התשתיות ובעיקר באלו בהם נרשם גידול בניה משמעותי.

המסמך מבטא את מדיניות התכנון והבנייה של הנהלת העירייה הבאים לידי ביטוי בין היתר במישורים הבאים:

עידוד הקמת מבנים חדשים המותאמים לתקני הבנייה והבטיחות של ימינו על פני תוספות בנייה מעל מבנים קיימים.

שמירה על צביון רחובות העיר על ידי הקמת חניונים מקורים מתחת למפלס הרחוב והגדלת סל זכויות הבניה בקומה נוספת כתמריץ למטרה זו וכן איסור חנייה עילית בחזית המגרשים.

עידוד הפיתוח בצירים העירוניים הראשים ובכלל זה: ציר רכס הכרמל, רחוב טרומפלדור בנווה שאנן ושדרות אח'י אילת בקריית חיים. בצירים אלו, יינתנו תמריצי בנייה גבוהים יותר, במטרה לעודד עירוב שימושי מסחר בקומות הקרקע ומגורים בקומות שמעליהן.

שימור קפדני של מיבנים ומתחמים בעלי ערך אדריכלי והיסטורי.

שמירה על ערכי טבע והמרקם הירוק של העיר, שימור העצים הבוגרים בכל שכונות העיר ובעיקר בשכונות הכרמל הוותיק המשופעות בעצים בוגרים.

שימור האופי והמרקם האורבני של השכונות הוותיקות דוגמת הדר הכרמל, העיר התחתית, והכרמל הוותיק ומניעת בנייה הפוגעת במרקם זה.

הורדת תקן החנייה בכלל ובצירים הראשיים ובמתחמי השימור בפרט. שונו הנחיות עיצוב אדריכלי באופן שיאזכרו את צביון הבנייה החיפאי הותיק.

מסמך המדיניות אותו הוביל האגף לתכנון עיר במנהל ההנדסה, כולל הוראות מעבר הקובעות אילו מבין התכניות שכבר הוגשו לעירייה יבחנו על פי מסמך המדיניות המאושר משנת 2016 ואילו יועברו לבחינה על פי הוראות המסמך המעודכן.

מ'מ ראש העיר חיפה ויו'ר ועדת המשנה לתכנון ובניה מיכאל אלפר: 'המדיניות שאושרה הינה פרי עמל של חודשים רבים בהם נפגשנו עם תושבים, יזמים ומתכננים יחד עם צוות מהנדס העיר ויועצת חיצונית שחקרה את ההתייחסויות שהוגשו. התוצאה מייצרת וודאות שהיא קריטית לתחום הנדל"ן, תקצר את משך ההליך ותיטיב הן עם הדיירים והן עם היזמים, כאשר נראות המבנים והמפגש של המבנה עם הרחוב והולך הרגל יהיה נכון ואיכותי, ההחלטות התקבלו תוך ניסיון לייצר איזון בין הרצון לחיזוק מבנים והעידוד הכלכלי שנלווה לכך יחד עם שמירת המרקם של הרחוב החיפאי. כך גם, נשמר האיזון במסגרת הוראות המעבר למדיניות. אני מודה לצוות שהתמסר לתוכנית ועל שעות רבות של ישיבות עבודה עם ראש העיר וממ נחשון צוק שהביאו לתוצאה מבורכת זו'.

מהנדס העיר אריאל וטרמן: 'מסמך המדיניות החדש מגדיר תמונת עתיד ברורה לעיר ומבטיח פיתוח התואם תשתיות ושמירה על ערכי הטבע ואיכות חיי התושבים'.

(רוני גרוסמן)
שלח לחבר להדפסה

כתבות נוספות במדור רוח צפונית :
*   עיריית חיפה השיקה את קו החירום שמספרו...
*   עיצוב חדש ללמידה המותאמת לכתות א,ב...
*   עמדת בדיקת קורונה תפתח במרכז הקונגרסים...

אינדקס אתרים  
SSD בניית אתרים

הוסף למועדפים