טיפים ל'על האש' בריא. כתבה: נגה פרסמן טל ( דיאטנית קלינית ב'כללית' מחוז חיפה וגליל מערבי)

גם בימי קורונה יציינו רבים את החג גם בארוחה על האש. כמובן, בכפוף להנחיות משרד הבריאות. קבלו טיפים למנגל בריא

פורסם ב: 27/04/2020 10:30

נגה פרסמן דיאטנית ב'לין' מבית 'כללית' חיפה וגליל מערבי. צילום: דוברות 'כללית'
1. להשתמש בגריל על גז ולא על פחמים: בגריל על גחלים משתחררים חומרים מסרטנים, שמגדילים את הסיכון לחלות במחלות סרטן שונות, ביניהן סרטן המעי הגס.

לעומת זאת, צלייה היא שיטת בישול בריאה, דלה בקלוריות ושומרת על הערכים התזונתיים של המזון. אפשר לצלות בשר/דג או ירקות על מנגל גז או על מחבת פסים.

2. לבחור בשר רזה: בחזה עוף יש 2% שומן לעומת כ16% בפרגית/כרעיים. אפשר גם לבחור בנתחי בשר אדום רזים, כמו סינטה, פילה או שייטל שמכילים כ4% שומן, לעומת צלעות ואנטריקוט שמכילים כ-17% שומן.

הודו הוא בשר רזה עשיר בברזל , ניתן להכין למשל קציצות חצי עוף חצי הודו.

מומלץ להימנע מאיברים פנימיים ונקניקיות.

3. ירקות, ירקות ועוד ירקות: להכין שיפודי ירקות על הגריל וסלטים חיים. לוותר על סלטים על בסיס מיונז או עם תוספת אגוזים ופירות יבשים (3-4 אגוזי מלך= 100 קלוריות, כף צימוקים/חמוציות= מנת פרי= 2 כפיות סוכר).

4. לוותר על הפיתות: פיתה= 3 פרוסות לחם= 210 קלוריות שמקורן בקמח לבן אשר מעלה את רמת הסוכר בדם. אם בכלל העדיפו פיתות מקמח מלא.

5. תוספות בריאות: אפשר להכין תוספות בריאות כמו מג'דרה (אורז עם עדשים) או סלט עם קטניות כמו שעועית לבנה או עדשים שחורות, או סלט טאבולה, העשיר בנוגדי חמצון. אפשר גם להכין סלט טאבולה עם כרובית במקום בורגול (מנה דלת קלוריות) או קלח תירס על הגריל.

6. לשים לב לכמויות החומוס והטחינה: כף חומוס או טחינה שווה לכ-100 קלוריות, כך שבלי לשים לב שלוש או 4 כפות חומוס/טחינה יוסיפו לנו 300-400 קלוריות לארוחה.

כדאי לבחור בטחינה גולמית משומשום מלא, העשירה פי ארבע עד שבע בסידן מאשר טחינה גולמית רגילה . לדלל אותה במעט מים ולימון ולהוסיף שום/תבלינים.

7. שתיה קלה: בכל כוס שתיה ממותקת יש כ-5 כפיות סוכר, בכוס מיץ טבעי יש כ6-8 כפיות סוכר. לכן מומל. לבחור במים או סודה או שתייה ללא סוכר (דיאט) בכמות קטנה.

8. בירה: זכרו! בבקבוק בירה יש קרוב ל- 150 קלוריות, בבירה שחורה יש כמות קלוריות וסוכר דומה לשתייה מתוקה, לכן מי שרוצה לשמור על המשקל, עדיף לוותר או לבחור בבירה שחורה ללא סוכר.

9. פיצוחים: ב-100 גרם פיצוחים יש כ-600 קלוריות והרבה מלח. מבלי לשים לב אפשר בקלות להכפיל את הערך הקלורי של הארוחה.

10. במה אוכלים? נשמור על כדור הארץ ונמנע משימוש בכלים חד פעמיים שאינם מתכלים. השנה אנחנו בבית, במרפסת, בגינה או על הגג וקל מתמיד להשתמש בכלי הבית הרגילים.


מתכונים בריאים ומהירי הכנה ליום העצמאות :

טחינה סגולה (עשירה בנוגדי חמצון חזקים)
הכנה במעבד מזון (קטן אם יש):
1 סלק קטן (אפשר לקנות סלק מוכן בואקום)
שליש כוס טחינה גולמית משומשום מלא
לימון
להוסיף מים עד למרקם הרצוי

חצילים על האש:

לחתוך חציל לרצועות דקות
לערבב בקערה שמן זית ושום כתוש
למרוח משני צידי החציל , להוסיף מעט מלח ולשים על הגריל

סלט טאבולה כרובית
1 כרובית לא מבושלת , מגורדת בפומפייה או במעבד מזון- עד לפירורים.
1 חבילה של פטרוזיליה
חופן עלי נענע
1 עגבניה קצוצה דק
שמן זית
לימון
מלח
אפשר להוסיף שום
לערבב הכל ובתיאבון

חג עצמאות שמח ובריא
שלח לחבר להדפסה

כתבות נוספות במדור בריאות :
*   ד'ר יובל פריפלד רופא בכיר במחלקה האורולוגית...
*   לראשונה בצפון: המרפאה שמטפלת במתקפה...
*   נבחרו העובדים המצטיינים לשנת 2019 של...

אינדקס אתרים  
SSD בניית אתרים

הוסף למועדפים